Авточасти

Двигателите – V – образни и редови!

Двигателите – V – образни и редови!

Двигателите – V – образни и редови!

След като разгледахме функционирането на двигателя с вътрешно горене, нека по – отблизо надникнем и в развитието му в исторически аспект и как то оказва влияние на формата му.

В зората на двигателите с вътрешно горене Карл Бенц изобретява едноцилиндров двигател. Вилхелм Майбах развива изобретението като добавя аще три цилиндъра и конструира първия четири цилиндров двигател. Така той номолява температурата в цилиндрите като запазва мощността. Освен това инерционните сили са до 16 пъти по – малки, което уравновесява частите на самия двигател. За да функционира най – прецизно без да се пренатоварва или нагрява, всички части трябва да работят в синхрон и да са добре балансирани. Пример за оптимален баланс е шест цилиндровият редови двигател. Въпреки че е доста дълъг, силите и моментите от първи и втори порядък в него се самоуравновесяват чудесно. Заради размерите си обаче, все по – малко леки автомобили се конструират с такъв тип двигатели. При 90 % от товарните автомобили и автобусите в Европа и Азия, шест цилиндровия двигател е предпочитаното решение, което го прави двигател номер едно в този клас.

 

През Първата световна война се конструират осем десет и дванадесет цилиндрови редови двигатели, които са се използвали в авиацията. Въпреки това, сравнително бълзо отшумянат като предложение, тъй като поради голявата си дължина и резонансът, в който влиза при употреба, коляновият вал на този тип двигатели става нестабилен, крехък и се чупи лесно. Това поди до елегантното решение на инженерите котснруктури – V – образния двигател.

     

При него цилиндрите се разделят на два или четири като се поставят един до друг. Така в употреба влиза доста по – къс колянов вал, който не се влияе така негативно от усукващите трептения. Най – важен тук е ъгълът, който се сключва между двата реда цилиндри. При шест и дванадесет цилиндъра той трябва да е от 60° градуса, докато при осем цилиндъра, градусите стават съответно 90° или 180°. Тук се появява също и инерционна сила от втори порядък, която се уравновесява с противотежести. Това са и основните предпочитани двигатели за леки автомобили, поради по – компактните им размери. Най – масов е шест цилиндровият V – образен двигател.      

 

В избора на автомобил до голяма стапен основна роля играе двигателя. Не забравяйте обаче, че с правилна поддръжка и профилактика, ще си осигурите много по – дълго време спокойствие и здрава кола.